NotíciesTot

[MEMÒRIA ANUAL 2021] La FETB va augmentar la seva despesa més d’un 3% respecte de 2020

Al llarg de 2021 vam superar progressivament les restriccions i mesures sanitàries que havien condicionat la nostra vida quotidiana des de l’inici de la pandèmia de la Covid-19. Si bé la situació d’incertesa, de neguit i d’inseguretat continuava present a les nostres vides, l’any passat va suposar el moment de reprendre algunes de les activitats que formaven part de la nostra quotidianitat: les trobades socials, el contacte personal, l’oci compartit, els viatges, etc.
El 2021 va ser l’any en què la Salut mental va prendre el protagonisme que mereix i l’atenció que requereix. Com a societat hem entès que la Salut mental és part de tots i cadascú de nosaltres, com a individus i com a comunitat.
Però també va ser quan, tímidament superada la prioritat de mantenir-nos vius, sans i estalvis, vam poder mirar vers la nostra salut mental, observant i entenent l’impacte que la pandèmia i els diferents confinaments han tingut en la nostra estabilitat emocional, psicològica i social.
Augment exponencial de la demanda
La demanda creix de forma exponencial, amb una eclosió de la gravetat clínica i social, i ha col·lapsat la xarxa d’atenció a la salut mental, tant la pública com la privada. Al llarg de 2021 la FETB va atendre un total de gairebé 5.000 usuaris/àries amb una despesa de 3.784.826,77 €, una xifra que suposa un augment de més del 3% respecte del 2020.
La forta demanda va incrementar la pressió als Serveis i el patiment dels i les professionals, que tenen uns nivells d’esgotament i burn out que posa els serveis en una situació de vulnerabilitat desconeguda fins el moment.
Diríem que 2021 ens empeny sens dubte vers la necessitat de tenir cura de les famílies, dels infants, de les persones vulnerables, però també dels i les professionals, de la xarxa i de les institucions.
Les institucions també hem patit, hem estat colpejades per la pandèmia i hem fet enormes esforços per sostenir allò que signifiquem, el suport que oferim, la seguretat que proposem a les persones que les conformen. Tenir cura significa tenir-nos presents, invertir en les persones i en els vincles que fan multiplicar els seus potencials.
Nivell intern
A nivell intern, 2021 va suposar la consolidació del model de Direcció iniciat al juliol de 2020. I també va ser un any de canvis en diferents àrees de treball de la nostra Fundació.
La professionalitat i el compromís dels i les professionals que conformen la FETB van permetre afrontar l’impacte de forma flexible, contenidora, intentant donar-hi resposta a les necessitats de la nostra comunitat en forma d’atenció, de propostes, de reflexions i iniciatives que mantenen i potencien els nostres valors fundacionals, que miren d’ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones i els seus entorns.
En l’àmbit de l’assistència pública vam mantenir les nostres aspiracions a oferir serveis de qualitat tot i les dificultats de la pròpia Xarxa.
A nivell privat, vam seguir treballant en el creixement del nostre centre kOMENTS, oferint solucions actualitzades i adients a les necessitats de les famílies.
No vam renunciar a seguir innovant i aprofundint en l’àrea essencial que és la Formació, com una altra forma de cuidar, d’oferir recursos i expertesa als i les professionals.
L’any passat també vam donar un impuls a l’àmbit de la Comunicació. En un moment de gran patiment per a moltes persones, vam creure que era oportú fer un esforç per aproximar-nos als nostres usuaris/àries i llurs famílies d’una forma diferent, amb l’objectiu de fer prevenció en salut mental i transmetre els coneixements dels diferents àmbits en què treballa la Fundació.
2022 haurà de ser l’any en el qual estiguem en disposició de comptar amb més i millors respostes a les necessitats de la societat en termes de Salut Mental i atenció als infants, joves i les seves famílies. Esperem que el 2022 esdevingui un punt d’inflexió definitiu cap a una etapa en la qual estiguem cada cop més a prop de poder entendre i atendre la Salut mental com es requereix per aconseguir una comunitat amb fortaleses i vulnerabilitats que configurin una societat rica, diversa i construïda des dels vincles i la relació.
Consulta la memòria completa en aquest enllaç.